martes, 23 de setembro de 2025

 Penas míticas e sacras da Terra de Melide (1ª parte).



Neste artigo imos falar dos monumentos naturais, destacados na paisaxe e recollidos na cartografía como elemento notorio á par de referencial. Recollemos nesta primeira entrada catro grandes penedos que son un fito referencial na paisaxe da bisbarra: A Pena Grande de Pezobrés; O Penedo do Hospital de San Nicolao; a Cheminea dos Mouros do Rechinol; a Pena Moura da Moruxosa; e as Pías de San Xurxo de Mourazos.

A PENA GRANDE DE PEZOBRÉS.

Esta pena está situada en terras de Santiso, a quen Xosé Manuel Broz Rei alude no libro “Santiso na Terra de Abeancos” (páx 93, ano 2013), do seguinte xeito: Situada no monte entre Belmil e Pezobrés.

É unha pena que está moi fracturada, cos anacos espallados ós seu pés. Cuberta con vexetación e musgo, non se aprecian signos ou gravados que a sinalen como marco de xurisdición, quizais porque non fose necesario polo gran tamaño que ten, inconfundible como referencia. A pena érguese nunha lomba do monte, sola, como un fito senlleiro. Documentada como marco de propiedade de parroquias.”

Neste ano 2023 o Museo da Terra de Melide, como todos os anos, editou un almanaque de mesa que trata nesta edición, sobre os “Penedos da Terra de Melide” e, precisamente, esta pena foi a elixida para poñerlle imaxe á lámina do presente mes de xuño.

Como xa se sinalou esta peneda aflorante aparece referenciada en diversos formatos de mapeo cartográfico, e sempre recollendo dito topónimo. Así pois, no Mapa Topográfico Nacional (1:50.000) aparece recollida nunha elevación que acada unha cota de 401 metros, mentres que no Mapa Vectorial do Lidar Galicia sitúana a unha cota de 398,1 metros.

Mais tamén consultada “Carta Geométrica de Galicia” de Domingo Fontán, vemos que o prestixioso matemático non a recolle, a diferencia doutros elementos significados na paisaxe como a “Peña do Espiño” (situada ó norte da aldea de Río de Ameneiros); o “Coto del Emparedado” (ó norte de Folladela); as “Peñas Altas” (emprazada nun triángulo comprendido entre Orois, Xubial e Maceda), a “mámoa de Losoiro” (entre o Meire e Cuíña);..., que si aparecen recollidas e situadas.

En calquera caso esta “Pena Grande” se traduce nun dos fitos xeolóxicos naturais presentes na Terra de Melide que non deixan indiferente a ninguén. Mais ben é certo que desta formación rochosa non coñecemos lendas nin contos asociados a ela, como si acontece coa:

Pena Moura da Moruxosa (lendas de mouros e tesouros); coas penedías do xacemento medieval da Torre dos Mouros; coa Pena Gulpilleira (abrigo de bandoleiros e maquis); a Pena Ferrada (con lendas piadosas e de peregrinaxe); a Pena Grande de San Martiño de Oleiros (lugar de achado de “tesouros”); da Cheminea dos Mouros ( folclore asociado ós mouros e abrigo de pastores); e dos afloramentos ós que está acaroada a igrexa de San Xurxo de Mourazos (lendas sobre os cabalos dos mouros),...

Así pois, con esta entrada comezamos coa serie sobre as “Penas míticas e sacras da Terra de Melide”, na que tamén se falará dos “Penedos de San Nicolao” (Hospital das Seixas, parroquia de Merlán, concello de Palas de Rei); das “marmitas de xigantes” da Fonte Santa de Belmil; ou dos afloramentos do Couto do Vieiro, entre outras.

Si, é tempo de falar de mouros, tesouros, mitos, supersticións, panteísmo, devocións, e maxias e feitizos.

 PENEDO DO HOSPITAL / PENEDO DE SAN NICOLAO (HOSPITAL DAS SEIXAS, MERLÁN, PALAS DE REI).

Nesta entrada encadrada na serie sobre as pendías senlleiras da Terra de Melide imos sobrepasar o
marco propio da xeografía política, indo a adentrarnos en terras veciñas, coas que historicamente existiu un nexo ineludible, do que xa se leva falado noutras entradas referidas ós límites demarcados polo Marco do Hospital do Careón.

Nesta ocasión queremos fixar a atención nun escenario físico e histórico singular e excepcional, fortemente vinculado co Camiño Primitivo ou de Ovedo, na divisoria fronteiriza determinada pola Serra do Careón, que actúa de marco físico entre as provincias de Lugo e A Coruña e dos concellos de Palas de Rei e Toques.

Situados no collado natural, polo que discorre o itinerario histórico do Camiño Asturgalaico, no que se empraza a necrópole megalítica do Marco (estando o marco de termo situado sobre unha das mámoas) podemos albiscar mirando en dirección leste-surleste o conxunto e sucesión de penedías de seixo branco, que resultan enormemente destacadas na paisaxe.

As penedías sitúanse nunha elevación comprendida entre as aldeas de A Lagoa e Casacamiño e Hospital das Seixas e o Castro das Seixas. Este conxunto de afloramentos están catalogados no inventario de xacementos arqueolóxicos da Xunta de Galicia, baixo o epígrafe de castelo rocheiro medieval, dos que se coñecen como niños de aguia. Certamente no entorno das cristas máis elevadas se aprecian entullos construtivos de cachotaría e restos de tella, que tamén se poden corresponder coa referencia dunha capela no seu cumio que segundo a tradición estaría dedicada a San Nicolao.

Aínda que o conxunto é coñecido como “Penedo do Hospital”, temos escoitado referencias que cada un dos crestóns de rocha aflorante reciben unha denominación diferenciada, así pois, a parte do recoñecido como “Penedo do Hospital” (o máis elevado, que se ergue a unha altitude de 757 mt, e que pensamos tamén que é o que se identifica coma “Penedo de san Nicolao”), tamén se nos transmitiu que un dos situados na aba meridional é coñecido como “Penedo da Aldea”. Nese caso cumpriría recompilar toda a toponimia menor, para que non se perda a memoria.

Tamén fomos testemuñas orais de que o conxunto de penedos foi tentativa de explotación mineira para obtención de mineral, por parte da empresa explotadora da Mina de Serrabal, pero que a tentativa resultou desestimada pola afección derivada do Camiño de Santiago, polo que por sorte o enclave arqueolóxico e paisaxístico puido ser preservado.

A elevación na que sobresaen os afloramentos de seixo actúa de interfluvio ou divisoria de augas. Desenvólvese nun eixo norte-sur, aínda que o eixo do conxunto de cristas aflorantes leva unha orientación nor-norleste/sur-suroeste que acada unha lonxitude de case 900 mt dende os afloramentos máis setentrionais ós máis meridionais. Os cumios van comprendidos entre os 757mt ós 705 mt., o que da conta dunha elevación manifesta e destacada respecto ás terras lindeiras.

Históricamente ubícanse no Couto de San Xoán do Hospital das Seixas que como recolle Broz Rei en base ás demarcacións señoriais consultadas no A.H.U.S, este estaría “inclusa en el Coto de Furelos... propio uno y otro de la Encomienda de Puertomarín... se demarca en Pena das Celas... Pena de San Nicolás... Marco do Couso... Pena Linga do Couso Bedro... Pena do Espiño... Marco de Mamuela... Pena Golpelleira...”. E, tamén Broz Rei nos fala de que “no monte do Hospital das Seixas hai os brancos penedos de cuarzo, con varias penas, nomeadas como a Pena de Cela, de San Nicolás, sobre a cal dise que houbo unha capela, da que quedan restos de tella no lugar”.

 

 A CHIMENEA DOS MOUROS DO RECHINOL.

Nesta nova entrada imos amosar un dos máis destacados fitos xeolóxicos da Terra de Melide. Aínda tratándose dunha formación natural sobranceira resulta escasamente coñecida debido, entre outros factores, polas dificultades de acceso para chegar ata ela pola inaccesibilidade, e tamén porque se sitúa nunha paraxe na que non existe unha unidade de poboamento inmediata.

Trátase dunha formación natural producida por axentes erosivos (choiva, vento e tamén por factores de contraste térmico severo que provocan fracturación neste tipo de substratos rochosos). O elemento ubícase en pleno canón do río Furelos, no curso medio-baixo do mesmo e no entorno da presa da antiga central hidroeléctrica establecida a comezos do século XX polo empresario Inocencio Fuciños.

Aínda que a formación se sitúa na parroquia de Vimiano (Santiso), é no veciño concello de Melide (situado na beira contraria do río) onde mellor se contempla e onde se sitúan as aldeas máis próximas (Teillor e Moldes de abaixo). Sobre este enclave de dimensión paisaxística, arqueolóxica (histórica e industrial) e mítica e folclórica, xa ten reparado o ilustre médico e investigador melidao Eduardo Álvarez Carballido, autor e responsable dun artigo publicado no ano 1913 no Boletín da Real Academia Galega nº75, baixo o título “Protohistoria. Restos de un collar de la época Neolítica”, nos fala de diversas variables (algunhas delas algo contraditorias) desta formación e doutra inmediata, na que se asenta un xacemento arqueolóxico de presumible adscrición histórica (medieval?) denominada Os Castelos.

Parafraseando as verbas de Álvarez Carballido procedemos a reproducir unha pequena parte do texto no que fala destas peculiares formacións en rocha: “el río Furelos, que en parte de su curso sirve de línea divisoria entre los ayuntamientos de Mellid y Santiso, sigue en el principio de este trayecto, en el punto llamado Rechinol, un recorrido corto, pero muy accidentado; grandes alturas le dominan, bordeadas de enormes masas de rocas calizas, por entre las que las aguas al abrirse paso, forman numerosas, aunque pequeñas cascadas, que desaparecen una vez vencido el obstáculo, recobrando la plácida tranquilidad con que se deslizan a encontrar el río Ulla, con el que se reúnen.

El grupo de rocas sito en su margen izquierda, alcanza gran altura, y vistos desde abajo, simulan imponentes ruínas pertenecientes a singulares y vetustas fortalezas. De ahí que, no pasaron inadvertidas a los moradores de esta comarca, que desde tiempo inmemorial conocían con el nombre de “Os Castelos” y “Chimenea dos Mouros” a las dos rocas principales. La primera se levanta en la orilla del río; arranca perpendicular y se eleva casi hasta la cima de la montaña, empotrada en la misma por su parte posterior, y aislada por el frente y parte superior de ambos lados. La otra, o sea la segunda, es una gran roca, cuya rara formación geológica, hace dudar si la mano del hombre ayudó en su trabajo a la naturaleza: tal es la forma de disgregación que en ella se observa; aparece horadada en toda su altura, formando una rústica chimenea, utilizada de tiempo inmemorial por los pastores, únicos vistantes de aquel inculto monte, para encender fuego y calentar sus miembros ateridos por el húmedo cierzo, que en los crudos días del invierno, les obligaba a abandonar momentaneamente sus rebaños”.

Este enclave descrito cunha prosa tan decimonónica polo investigador e doutor melidao, foi revisado no ano 2012 por persoal deste museo, seguindo unhas indicacións facilitadas amablemente por Roberto Penín. Certamente non foi doado chegar ata o enclave debido entre outras cousas pola abundante vexetación arbustiva e tamén polo abrupto e accidentado do terreo. Na visita acadouse o asentamento de os Castelos, de inequívoca dimensión arqueolóxica, probablemente asociada a estadios medievais, que se definen por un amplo foxo colmatado por entullos construtivos con ampla presenza de aparello de mamposto (cachotaría, tellas e anacos cerámicos de presumible adscrición medieval/moderna). Igualmente tamén se determina a natureza antrópica pola existencia a simple vista dun paramento dun muro feito en cachotaría seca. A crónica desta visita foi plasmada no Boletín nº 25 do MTM publicado no ano 2012. No mesmo xa se daba conta da dificultade de acceso da topografía accidentada e da faciana impoñente de senllas formacións. Referíndose á Cheminea dos Mouros determínase que se trata dun bloque exento de rocha que mantén un equilibrio “inestable” que se proxecta directamente sobre a vertente. Tamén se apunta que a forma se amosa moi caprichosa, aínda que non se percibe tipo algún de alteración antrópica, senón que se evidencia que resposta a factores de tipo erosivo.

A conclusión que se extrae, a simple vista, é que Os Castelos, situados a unha distancia de 55 metros ó suroeste da “Chimenea” é que puidera tratarse dun establecemento medieval, a xeito de punto de observación/defensa vinculado ó curso do Furelos, xa que a escasa distancia cara ó sur cambia a paisaxe a modo de val aberto. Así pois, e por concordancia con outros asentamentos parellos, nos levan a entendelo como unha posible atalaia concibida para cumprir obxectivos de control estratéxico e de vixilancia. Así pois o concepto de estratexia territorial de control do territorio nos lembra ós “Castelos de Mácara e de Remonde”, asociadas ó curso do río Pambre, ou tamén ó dos Penedos do Hospital, dos que xa falamos nunha entrada anterior (2ª entrada desta serie).

 

 A PENA MOURA DA MORUXOSA

Dende o Museo da Terra de Melide, Xulio Álvarez García, Xurxo Broz Rodríguez e Cristina Vázquez
Neira, elaboraron no mes de febreiro un dossier para solicitar a incoación do expediente de declaración de BIC para a Pena Moura da Moruxosa, por considerarse un enclave que reúne elementos imprescindibles e necesarios para tal motivo: paisaxístico por estar enclavado en plena Serra do Bocelo, paisaxe natural; por ser un elemento vinculado ao folclore e tradicións da Terra de Melide; por continuar sendo no presente un fito referencial para os veciños da bisbarra; e por formar un conxunto único coa Necrópole Megalítica do Bocelo na que se encadra o dolmen de Forno dos Mouros a escasos 700 metros. Todos estes motivos son máis que suficientes para que dito elemento e toda a paisaxe que o rodea, así como os mitos, tradicións, lendario e rituais asociados a el, sexan declarados como Ben de Interese Cultural e reciban o coidado e protección que se merece.

Pero qué é a Pena Moura?

A Pena Moura da Moruxosa, así como varios dos túmulos megalíticos situados na súa inmediación, emprázase na Serra do Bocelo, en plena divisoria territorial da mesma, actuando de límite entre o Concello de Sobrado dos Monxes e o de Toques e cadrando co itinerario do vello Camiño Real do Bocelo. Defínese como un bolo granítico de feitura tendente a ovoide, constituído por dous bloques en equilibrio, xunguidos ou vertebrados por unha liña de fractura en disposición oblicua. Senllos bloques aparecen asentados sobre un encamado, en forma de niño, de rocha altamente diaclasada (con múltiples liñas de fractura) dispostas en planos paralelos. Dese xeito, correspondese cun fito que case se podería definir como totémico, non sendo raro que nos tempos pretéritos asumira tanto unha dimensión referencial como máxica. E, xa sen retrotraernos no tempo, na actualidade pódese dicir sen ambaxes, que este elemento da paisaxe continúa a ser un fito notorio que a ninguén lle resulta indiferente, de feito segue a ser un lugar de enorme potencial turístico, que decote resulta inmortalizado e captado tanto fotográficamente como en vídeo e voos de dron. A tan so 3,50 metros ó sur da Pena Moura existen tres grandes pedras graníticas encabalgadas conformando un amplo abrigo ou refuxio natural que resulta altamente susceptible e favorable para unha ocupación nos tempos encadrados no Paleolítico Superior Final/Epipaleolítico, e tamén en tempos moito máis recentes asociado a actividades de pastoreo de montaña.

En canto á dimensión mítica deste enclave, resulta moi acostumado, por non dicir un ritual, o facer unha primeira parada para reparar na Pena Moura, durante as frecuentes visitas que recibe a anta de Forno dos Mouros, toda vez que ambos elementos (xeolóxico e arqueolóxico) forman parte dun todo, e dunha mesma dimensión nunha paisaxe tan recorrente no que se refire ó fenómeno tumular e megalítico. Ambos elementos a pesar de que non comparten, en absoluto, os mesmos procesos formativos, un xeolóxico (de formación natural) e o outro antrópico (de determinación arqueolóxica asociada ós tempos neolíticos), si comparten unha mesma dimensión folclórica, mítica e cultual. Nese senso indicar que as sociedades dos nosos avós non dubidaron en atribuír tanto a formación natural (a Pena Moura) como o elemento funerario construído (o Forno dos Mouros) a un mesmo denominador: a vinculación de ambas manifestacións en pedra co substrato cultural que pivota en torno á figura dos “mouros”, como responsables últimos de canta forma destacada na paisaxe, que non son quen de encadrar dentro dunha lóxica allea á sabedoría “da lareira”. Nese último aspecto compre facer unha reflexión, posto que asistimos a un claro exemplo, á par de moi ilustrativo, como en moitas ocasións non resulta preciso nin doado disociar as formas construídas e as formacións naturais, cando ambas forman parte dunha paisaxe compartida, no que ambas son actores e protagonistas.

A Pena Moura está envolta en lendas máis aló do tempo, recollidas e contadas dende tempos inmemoriais e das que por exemplo, no ano 1929 Vicente Risco o eminente antropólogo, axudado (e amplamente asesorado) por Amador Rodríguez Martínez (sacerdote, natural de Melide e coñecedor do seu entorno), recabaron informacións variadas acerca deste enclave “mouro”, do que nos deixaron testemuña por escrito no “Terra de Melide” de todo o que significaba para os veciños da contorna e da bisbarra esta mítica Pena Moura.

Pena Moura responde a un nome que xa de por si ten un significado especial relacionado cos seres míticos do imaxinario popular galego. Segundo a tradición, foi traída por unha moura que agochou un tesouro nela que é preciso desencantar para facerse con el. Este elemento da paisaxe terramelidá cumpre con todos os requisitos dun lugar erixido como epicentro da mitoloxía popular galega. Compre dicir que a Pena Moura garda no imaxinario colectivo popular (aínda a día de hoxe) parte dese lendario que a converte nun enclave único e singular, e en certo modo, cun forte poder de atracción, tanto a nivel paisaxístico e natural, como lugar onde realizar camiñatas e paseos pola natureza; como a nivel emocional, cultural e cultual a xeito de “mítico punto de reconexión” cos valores que a converteron nun fito cultural na paisaxe inmediata para os veciños da bisbarra”. Neste último senso cabe comentar que, fora de toda crenza ideolóxica pódese asimilar este elemento cun misticismo propio das sociedades que crearon o mito (no alén dos tempos) e que se manteñen vivas grazas á transmisión oral que se segue a contar (pódese dicir que case todos os veciños da Terra de Melide a coñecen e visitaron por mil e un motivos). E, lonxe de crer ou non crer, agora é un mito case transformado nunha tradición popular: a de subir á Pena Moura, a ese lugar onde se xungue pasado e presente e que coa súa forma caprichosa, amósanos, reconfórtanos ou xúnguenos coa propia natureza. Deste xeito podemos indicar que é frecuente ver, aínda a día de hoxe, ofrendas votivas, depositadas por “devotos” a unhas crenzas que tentan mitigar unhas penas que cada quen leva consigo, sempre dentro desa relixiosidade popular ou supersticiosa que representan este tipo de enclaves. A Pena Moura, xa o seu nome o indica; a súa ubicación a sitúa; e todo o patrimonio arqueolóxico e natural que a rodea amosan, representan ese punto onde o imaxinario popular segue vivo.

 

AS PÍAS DE SAN XURXO DE MOURAZOS.

Na aldea de San Xurxo, pertencente á parroquia de Mourazos (Santiso) sitúase a ermida do santo homónimo. Esta antiga parroquia foi agregada á veciña freguesía de Santaia de Rairíz a finais do século XIX, polo que o ente parroquial perdeu consideración de tal.

A aldea érguese sobre un outeiro, proxectado sobre o curso do Río Ulla. O emprazamento presenta unhas condicións de defensa e dominio visual favorables, polo que é considerado como emprazamento dun antigo castro, ademais de ser aceptado como unha das posibilidades máis viables e lóxicas da ubicación da desaparecida torre de San Xurxo ( torre medieval fortificada, propiedade do conde Don Sancho de Ulloa, derrocada na IIª Revolta Irmandiña).

Na actualidade, ademais das referidas referencias orais non se perciben elementos que permitan concretar algún de ditos supostos: castro e asentamento dunha fortificación medieval.

O que se pode ver no presente son boas mostras de arquitectura rural, o cruceiro do século XIX e o templo de San Xurxo, do século XVIII, nun escenario axeitado como área recreativa onde perviven exemplares de castiñeiro centenarios.

Tamén podemos observar ó carón da igrexa, pola banda norte, a unha distancia de 2,80 metros, uns afloramentos de gneis, que levantan unha altura de 1,50 metros respecto á superficie do terreo. Neses afloramentos, que non se poden examinar na totalidade por estar parcialmente invadidos de vexetación, podemos observar restos dunhas pías eminentemente artificiais.

O que máis chama a atención de ditas pías, ademais do esmero e coidado na súa feitura, é o feito de atoparse dun xeito semi-exento (debido a que tamén foi labrada a rocha pola súa banda exterior, probablemente coa finalidade de enfatizalas e realzalas). Na actualidade poden verse dúas pías pareadas e xemelgas e restos dunha terceira, sen poder descartarse que poida haber máis no conxunto do afloramento. Tamén chama moito a atención a existencia dun xeito de escaleira de acceso ás pías pola banda sur da peneda, consistente nun modo de extracción da rocha constituíndose unhas bancadas.

As pías xemelgas contan cunha separación de tan so 13 cm. A situada máis ó sur conta cun diámetro de 44 cm e unha profundidade de 26 cm. A súa parella (a da banda norte) conta con 40 cm de diámetro e un fondo de 27 cm. O conxunto, pola súa cara externa presenta unha altura de 35 cm, o que da lugar a un aspecto realzado e prominente. A unha distancia de 1,30 metros ó norleste aparecen restos do arco dunha terceira pía, coa súa banda exterior igualmente resaltada. O arco conservado conta cunha dimensión de 37-38 cm e un fondo de 11 cm, levantando pola súa cara exterior un total de 18 cm.

Xa dende o punto de vista do folclore e da tradición oral as referencias recollidas aluden a que se trata dunhas pías, traducidas en bebedoiros, nas que se lles daba de comer e beber ós cabalos dos mouros. Descoñecemos realmente o uso das citadas pías, pero cabería a posibilidade de estar ante algún elemento concibido para prácticas de culto asociadas ó ritual cristián.

Xosé Manuel Broz Rei, en “Santiso na Terra de Abeancos” (2016) recolle a seguinte referencia “... alí os arrieiros, e os mouros dábanlle de beber e comer ós cabalos... por alí, á beira do río, hai unha pedra cun burato que lle chaman a Pena Furada, que era onde prendían a corda para poder pasar coa barca dunha beira á outra, porque non había ponte...”.

 

Artig oelaborado por Cristina Vázquez Neira e Xurxo Broz Rodríguez.

 Penas míticas e sacras da Terra de Melide (1ª parte). Neste artigo imos falar dos monumentos naturais, destacados na paisaxe e recollidos...