AS MINAS DE AUGA E OS MINEIROS
“Un servizo que
ten case sempre carácter comunal é o da i-auga, tanto pra rego das herdades
coma pra usos domésticos. [...]
Tres métodos se
empregan pra obter auga: os puzos, as minas e as fontes, sendo os primeiros os
máis correntes. [...] A fonte e a mina, escasos con carácter privado, consisten
en nacentes continuos de auga, naturás ou artificiás, ós que se engaden
algunhas obras pra súa utilización.
En realidade a
mina é unha parte da fonte, aquela de onde se obtén a i-auga, e consiste nun
túnel ou burato, baixo e estreito, máis que se pode prolongar até unha grande
lonxitude. Cando non presenta na súa saída máis obra que en cano de pedra é,
accidentalmente, un lavadeiro, conserva o nome de mina, mais cando a obra tapa
a boca pasa a ser unha fonte (neste caso esta
definición describe á fonte de San Xoán de Furelos, xa que se trata
dunha fonte de mina).
A mina ven sere,
asegún o dito, un burato que leva na saída unha soleira de pedra que sobresai
no centro, onde presenta un canleiro pequeno polo que deita a i-auga. Esta vai
cair a un lavadeiro ou a un rego que a
conduz fora da finca.”
O mesmo auto tamén nos fala polo miúdo do proceso de apertura dunha mina de auga así como do artesán que levaba a cabo tan sacrificada empresa: O mineiro.
“Dase o nome de
mineiros non ós que traballan nas explotacións de mineiral senón ós que furan a
terra en precura de auga, ben en senso vertical, puzos, ben en senso
hourizontal, minas.
O traballo do
mineiro ten un certo senso de ciencia sabia, xa que comenza por sinalar o punto
preciso en que a i-auga debe xurdir.
Guíanse pra elo
dalgunhas sinás que non son patentes a todos os ollos: a presencia de certas
prantas, o grado de sequedade dunha vexetación con respecto a outra, a
situación dun punto en relación co terreo circundante, etc.
Non son
amigol-os nosos mineiros de emprego de varas de avelaira, reloxes e cousas
análogas. Os que o fan están de cote infruídos por cousas lidas en libros ou
deprendidas fora da terra.
Cando o mineiro
sinala o sitio da i-auga, comeza o seu traballo, que leva a cabo de distinto
xeito asegún seña puzo ou mina o que quer faguer [...].
O traballo na
mina é máis incómodo que no puzo xa que é máis estreita e precísase levar luz.
O mineiro comeza
por faguer unha zanxa a ceo aberto até dispoñer dunha capa de terra que poida
ser furada sen se afundir. Entón comenza a abrir un a xeito de túnel de 0,50
metros de ancho por 1 ou 1,50 de outo, coidando de ir rubindo o piso pouco a
pouco pra que a i-auga esbare logo con facilidade cara a fora.
Candís de carburo. Museo da Terra de Meldie Sala 6, 3º andar |
O mineiro fura até que da coa i-auga e logo segue deica tel-a cantidade que se precise.
O escomenzar a
correl-a i-auga fai polo meio do piso un rego pra se non mollal-os pes
namentras traballa. A mina non sempre é direita, pois as veces convén desviala
nun senso ou noutro pra precurar terreo mellor de traballar ou máis humidade
que prometa un caudal líquido meirande.
Os penedos que se poidan atopar no camiño fanse rachar con dinamita, coma nos puzos, ou, se pode ser, bordéanse dando unha volta no trazado da mina darredor diles.
A mina, o mesmo
que o puzo, é rematada polos canteiros na obra da boca, se vai server pra fonte
ou lavadeiro, mais pode quedar atal como a deixa o mineiro canda se destiña ó
rego, anque niste caso adoita faguérselle unha poza de diante.
O mineiro cobra
o seu traballo a tanto a vara, axustándose, polo xeral, “a mantido”. O amo
dalle tamén lugar pra durmir namentras dura o traballo, tanto a il coma ó
axudante”.
Probablemente tamén
se tratase dunha antiga mina de captación de auga dun nacente o túnel de Sabián,
do que da conta Xosé Manuel Broz no libro A Vila de Melide, e do
que aínda se mantén a memoria e do que moito se leva falado e especulado. Conta
Broz que: “nunha corredoira que ía á fonte de Sabián había un burato cadrado
a xeito de túnel, duns 80 cm de ancho [...]. Sempre houbo intentos de
exploración, pero nunca soubemos para que era nin para que servía; especulouse
coa lenda das trabes de ouro e de alquitrán, ditos populares que hai en todos
os castros. A boca que saía na corredoira hoxe está tapada. Especulábase se era
do Castro ou do Castelo. Nunca se resolveu este misterio”.
Xa para rematar e como dato curioso, sinalar unhas consideracións recollidas por Vicente Risco no Estudo etnográfico da Terra de Melide (1933) ó referirse ós depósitos e estanques dos remates das fontes, que como xa apuntou Xocas tamén é unha constante que se reproduce na boca da mina, a modo de remate, que: “a i-auga así detida no depósito, si ben está protexida por estar coberta a fonte, cría naturalmente diversas sortes de bechos, que chaman crocos ou corocos. Antre-istes bechos, o máis temeroso é a píntega ou salamántiga, da que imos falar máis adiante. Pois pra limpar as fontes de corocos, adoitan botar n-elas unha troita, a qual cómeo e deixxa a i-auga limpa de todal-as comichuras”. Matiza Risco que “a usanza de botaren troitas ou outros paises vivos nas fontes achámola na Irlanda, fundada en motivos relixiosos e lexendares”. Certamente son crenzas e supersticións realmente curiosas, xa que en fontes de augas puras non era raro ademais da presenza de cabezolos ou cágados (crías de ra), a existencia de tritóns, que en realidade non hai mellor indicador da pureza e da boa calidade desas augas, posto que para que a existencia deste tipo de anfibios acuáticos sexa viable é necesario e imprescindible que as augas sexan puras, non contaminadas e fundamentalmente óptimamente osixenadas, o cal é un indicador de que esas augas son boas para o consumo.
Texto e fotos: Xurxo Broz Rodríguez e Cristina Vázquez Neira